tisdag 3 februari 2009

Avancerad amningslektion

För det mesta tycker jag att det är kul att ha min sambo med till barnmorskan. Det känns lite mer gemensamt när vi är där tillsammans, det är ju inte bara jag som ska ha barn. Idag var jag dock otroligt tacksam för att han inte var med... Som avhandlats i tidigare inlägg så kan besöken på Mvc vara av lätt komisk karaktär nu under sista delen av graviditeten, och idag var sannerligen inget undantag. Min barnmorska är verkligen en god människa, men ibland går hennes kontrollbehov till överdrift. När vi diskuterade amning idag blev hon så uppspelt av min fråga om mjölkstockning så hon var tvungen att visa -på sig själv, tack och lov- hur man kan massera brösten steg för steg om man misstänker att det tagit stopp någonstans. Som om inte det var nog tog hon sedan fram en tygkanin(!) och visade med stor inlevelse hur man får barnet -kaninen- att greppa hela bröstvårtan med munnen. För att sedan avslutningsvis "provamma" på sin egen arm, så att jag verkligen skulle förstå hur en ammande bebis ser ut. Hade min sambo varit med hade han förmodligen brytit ihop i ett gapflabb under denna övertydliga men säkerligen välmenade lektion i bröstmassage och kaninamning, nu kunde jag åtminstone försöka hålla mig för skratt till jag kom ut ur rummet. Vem behöver stand up när man kan göra ett besök på mödravården!

2 kommentarer:

Semester & Mat sa...

Imponerad av att du höll dig för skratt ;)

Anonym sa...

men heregud!! hahaha.. jag hade aldrig kunnat hålla mig!! kram