lördag 3 januari 2009

Underbara mödravård

Att gå till barnmorskan börjar numera likna rena underhållningen (om man gillar tragikomik). Först kommer de obligatoriska mätningarna, lyssna på hjärtljud och känna efter hur barnet ligger. Inget fel i det, ganska mysigt att bli ompysslad faktiskt. Sen kommer de: förmaningarna från helvetet. Är det något som ingår i kursplanen när man läser till barnmorska att man ska behandla varje klient som imbecill och försöka klämma in minst 10 förmaningar i varje mening??
Häromdagen fick jag först en föreläsning om hur viktigt det är att spädbarn sover på rygg. Hallå, är det verkligen nån som undgått diskussionen kring bebisars sovsätt? Med Anna Wahlgren i ena ringhörnan och resterande barnavårdspersonal i andra. Finns det verkligen NÅN som missat detta, och ser jag ut som jag vore helt bortkollrad?
I nästa sekund undrar hon om jag tänkt amma? Återigen, jag tror de flesta blivande mammor nånstans har en plan på att försöka sig på amningsproceduren. Sen kanske det inte alltid är så lyckat som det verkar i Mvc´s små foldrar ("ALLA kvinnor kan amma, ALLA mammor har tillräckligt med mjölk till sina bebisar"). Jag känner flertalet som kan vittna om att det där med amning kanske inte alltid är så himla lätt, medan åter andra upptäcker att om man står ut de första månaderna så går det av bara farten. Kort sagt, så gott som alla är nog beredda att ge det ett försök. Hur det sedan fortlöper kan ingen förutspå.
Men åter till min barnmorska. Efter allt prat om amning kände jag mig manad att visa att okej, det må vara första barnet men lite insatt är man väl ändå, så jag säger att "man kan ju alltid använda bröstpump". Jag lovar, hon hade inte sett mer chockerad ut om jag så hade bett om att få ha en exorcist med vid utdrivningsskedet (utdrivning som utdrivning liksom). Nej ve och fasa, bröstpumpar var verkligen ingenting att rekommendera! Till och med Mvc's egen broshyr om amning förordar hur smart det kan vara att pumpa ut ibland men nej, min barnmorska håller fortfarande fast vid gravidråden anno 1962. Vid det laget började jag stänga av och planera hur jag snabbast skulle ta mig därifrån. Det finns en gräns för hur många vettlösa uppmaningar en människa kan stå ut med på en timme.

4 kommentarer:

mama sa...

vänta du tills de går igenom hur man borstar tändern på barn vid 10 mån kontrollen... ha ha ha bara så du vet man måste borsta de bakre tänderna oxå och runt om hela tanden även uppepå... hallå jag blir sååå trött... utan bröstpump hade elvis varit flaskbarn från dag 4:a så överlevde vi första veckorna innan de löste sig med bröstet...

Semester & Mat sa...

Pump införskaffade vi också dag nummer 2 hemma ifrån BB. När jag försökte fråga om "pumpråd" på BB, ja den frågan ska man inte ens ställa ;)
Ang borsta tänderna på de små, den träffen var det exakt samma bilder i broschyren som när vi var små. Haha

Anonym sa...

Jag har exakt samma erfarenheter som samma ovan... hahahaha

Kruxet för mig och Saga var att jag hade massor med mjölk men Saga kunde inte amma för hon satte tungan för...alltså tungan uppe i gommen.
gissa hur lite mjölk hon fick i sig.... :-(
konstiga var att hon grät aldrig men jag hade en unge som alltid låg vid bröstet.
Jag hade pump och "bröstnapp"..det senare är en skitbra uppfinning!!
Får man spruckna vårtor, barnet inte kan amma eller inåt gående vårtor så är det här verkligen att rekommendera!
Kram

Anonym sa...

Snälla, nästa gång du går dit - kan du inte fråga du får ha en exorcist med vid 'utdrivningen'!? Bara för att kunna jämföra reaktionen hos barnmorskan...vem vet, hon kanske tycker att det är mycket mindre provocerande än det du sa om pumpen ;)