lördag 8 november 2008

Varde ljus

Det verkar som om jag är på väg in i en sömnperiod igen. I vanliga fall klarar jag mig på 7 timmar per natt, nu sover jag 10-12 timmar och känner mig fortfarande inte utvilad. Vill helst spendera några extra timmar med att bara ta det lugnt och läsa en bra bok uppkrupen i soffan. Det har blivit betydligt mörkare de sista dagarna så det är svårt att veta hur mycket som beror på graviditeten, och vad som kan härledas till min återkommande höstkänsla. Sen ett par år tillbaka har jag diagnosen SAD, seasonal affective disorder. Som de flesta människor i vårt land känner jag av årstidsförändringar och övergången till mörkare tider, men min diagnos gör mig mer lättpåverkad. Höst, vinter och mörker gör mig trött, utmattad, orolig och nedstämd. I vanliga fall kan jag medicinera men med ett nytt liv i magen är inte tabletter något alternativ. Medicinen består istället av ljus, ljus och åter ljus, gärna promenader i dagsljus men även starka lampor och flera ljuskällor.
Just nu väntar jag på en plats på ljusterapi, något som gett stora framsteg tidigare. Det är en enkel form av behandling som innebär att man tillbringar några timmar iklädd vita kläder i ett helt vitt rum och blir belyst med ett artificiellt solljus som reflekteras överallt i rummet. Ganska enkelt alltså, men resultaten är otroliga. Men, som med allt annat inom sjukvården har neddragningar gjort köerna långa och det är omöjligt att säga när man kan få en plats. Tills dess får jag helt enkelt se till att motivera mig till komma ut så mycket som möjligt och försöka skapa extra ljus där det går.

1 kommentar:

mama sa...

annars får du komma hit så går vi på sunrelax i färila!! ja visst försvinner mkt av den vanliga 'terapin' när man väntar barn, dricka vin är uteslutet, shopa kläder känns inte lika tillfredställande, sex lite krångligt... hummm inte undra på att jag blir lite snäsig ;-) och du kanske känner dig mer SAD än vanligt... stora ljusa kraaaamar!!