måndag 3 november 2008

Gravidträning

En gång i tiden för inte alls så länge sedan var jag faktiskt vältränad och hade extra ork och energi. På sistone har dock detta utjämnats mer och mer i en allt snabbare takt. Gymövningar där man använder kroppsvikten, tex pullups, hör numera till det förgångna eftersom de sju extrakilona gör sig påminda ganska snabbt. Samma sak på löpbandet, det blir tyngre och tyngre att springa, och vissa magövningar är bara att stryka helt eftersom magmuskeln börjat dela sig och riskerar att ta skada. Så vi kan väl slå hål på myten att man kan fortsätta vara lika vältränad oavsett vad som händer under graviditeten! Man kan absolut fortsätta träna, men man kommer inte att vara tränad på samma sätt som innan.
De senaste dagarna har jag fått sammandragningar varje gång jag tar en promenad, redan efter 10-15 minuter känns det som livmodern är på väg ut genom bukmuskulaturen. Jag ska självklart kolla detta med barnmorskan till veckan, men det känns lite halvsurt att ha gjort 500-700 situps i veckan i 10 år för att sedan inte ens kunna ta en promenad med en bebis i magen.
Den vältränade idealbilden känns väldigt avlägsen just nu.

3 kommentarer:

Semester & Mat sa...

Man ska lyssna på sin kropp vad den orkar med och just nu när du är gravid så orkar du inte lika mycket, inte nå konstigt. Va glad om du orkar ta omvägen förbi konditorit ;)
Och har du sammandragningar är det verkligen ett tecken på att försöka varva ner. Men det pratade vi om häromdagen ;)
Kram

Anonym sa...

Håller med föregående talare. Hårdkörningen får du ta efter bebisen kommit ut, när kroppen känner sig redo. Själv simmar jag nu och kommer börja på gravidvattengympa dec/jan. Till våren när bebben kommit tänkte jag följa med på en sak som blivit väldigt populär i Göteborg, nämligen Mamma Bootcamp. :-)

mama sa...

man brukar säga 9 månader upp och 9 månader ner så nästa jul kan du vara lika tränad som i sommras... om du vill förstås, det kanska finns något hemma som drar mer att vara med än på gymet ;-)

men visst är det en omställning från att ha haft all tid till sig själv till att inte ha någon alls nästan, bara tänka på någon annans behov och inte sig själv, jag ger sällan personliga råd eftersom alla får sköta sitt liv, (iof så upplyser jag gärna om fakta ibland, yrkesskada) men personligt tips är: passa på medans bäbben ligger i magen 3 månader efter förlossnignen vill man bara stoppa in dom igen brukar stefan säga och jag är böjd att hålla med... ibland känns det så när man inte hunnit äta frukost förrän kl 16:00, man har inte duschat på flera dagar trots att man har 3 dagars bäbiskräk ihåret ;-) men sen vände det för oss... vi fick dagisplats he he nä skoj nu är det helt underbart 90% av tiden ialla fall... vi har ju vågat oss på nr 2 ;-)