söndag 30 november 2008

Muff muff

Jag tog mig i kragen och bakade pepparkaksmuffins igår, mest för att få till lite adventskänsla (och för att ha en orsak till att fika). Jag såg framför mig en mumsig frosting med lingonsmak, men det såg inte alls lika hemtrevligt ut i verkligheten. Det blev en vanlig vit frosting till slut, inte alls så stilfullt som jag hade tänkt mig men absolut ätbart. Nästa gång provar jag med vitchoklad istället, det borde passa perfekt!

Snabba pepparkaksmuffins
100g flytande margarin
2 1/2 dl brun farin
2 ägg
1 1/2 dl filmjölk
3 dl vetemjöl
1 msk kanel
1 msk ingefära
1 tsk bikarbonat

Sätt ugnen på 225 grader. Rör fett och farin poröst och tillsätt ett ägg i taget. Rör ner fil och mjöl blandat med kryddor och bikarbonat. Fördela i formar och grädda 10 min i mitten av ugnen.

Vit frosting
50g Philadelphiaost
1,5 dl florsocker
1 msk margarin el smör

Rör ihop till önskad konsistens och bred över muffarna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mums, detta skall jag baka!

Anonym sa...

I Ljusdal har vi inte fått några pepparkaksmuffins än. Men vi får väl vänta till efter jul.
Buster o Missan.