tisdag 28 oktober 2008

Hatar att ha rätt


Naturligtvis hade jag helt rätt om mina stackars tänder. Inte nog med att det fanns en inflammerad tandficka, orsakad av graviditetskänsligt tandkött och en påträngande visdomstand, självklart fanns det ett hål också. Och som om inte det vore nog fanns det begynnande karies på två andra ställen. Tack och lov var tandläkaren lugn och varsam när han meddelade läget och sen fixade han tandficka och hål på ett litet kick. De begynnande angreppen ska jag försöka mota med tandtråd och munskölj, förhoppningsvis ger de med sig av sig självt.
Enligt tandexperten är orsaken förmodligen en kombination av försämrat tandkött, försämrad saliv OCH ett ökat godisätande den senaste tiden. Men nog är det otroligt att munhälsan på sex ynka månader kan försämras mer än den gjort på de senaste sexton åren. Nu är det alltså godisstopp som gäller, no more candy for me! Istället blir det tandtråd, tandtråd, tandtråd till gaddarna ramlar ut!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för påminnelsen... jag måste oxå börja med tandtråd redan ikväll!! Som tur är äter jag inte godis.. slutade med det när jag blev gravid. Är något grymt rädd för grav.diabetes.....

Semester & Mat sa...

Det är väl därför man jsälv är rädd för att gå till tandläkaren. Höra om en massa "åtgärder" som dessutom kostar skjortan.

Helene sa...

Therese: Jag gjorde tvärtom och tyckte att jag fick frikort att äta godis när jag ville!

mama sa...

jag fick gå till 'käftis' efter grav, å laga ett hål... inte under eftersom de inte ville röntga eller ge bedövning, men det var det värt hade aldrig överlevt december utan kalaspuffar eller jan-mars utan ½ glass varje kväll, stefan klagade på priset på glassen när det blev sånna mängder, han förstod inte varför det skulle vara hägendaz för 40kr när det fanns euroshoper för 5kr

jag tror grav.diabetes styrs mest av hormoner precis som bristningar... men däremot är nog alla färgämnen och E nummer i godis och glass farligare än sockret, härdat fett kan ge fosterskador har dom kommit på nu, det känns läskigt!

om ihåg vad tandläkaren sa "frukt är godis alla dagar"

kram

Semester & Mat sa...

Behöver inte va skraj att få gravdiabetes för att Läs här: http://www.alltomdiabetes.se/website/content/living-with-diabetes/for-dig-med-typ-1/graviditet_/graviditetsdiabetes.aspxdu äter socker.
Så ät det du vill :)

Semester & Mat sa...

Vart fel i radbrytning...
Behöver inte va skraj att få gravdiabetes för att du äter socker.
http://www.alltomdiabetes.se/website/content/living-with-diabetes/for-dig-med-typ-1/graviditet_/graviditetsdiabetes.aspx

Så ät det du vill :)

Helene sa...

Hahahaha killar fattar aldrig det där med glass! Hägendazs är guds gåva till den gravida kvinnan!