lördag 18 oktober 2008

Ekonomiska utsikter

Försökte räkna ut hur mycket (dvs lite) pengar man kommer ha att röra sig med under föräldraledigheten så man vet hur många dagar man ska ta ut (dvs hur många dagar man kan spara till framtida behov). Snacka om att det blir en omställning i ekonomin! Räknade ut att om jag är hemma 10 månader och tar ut 4 dagar i veckan så förlorar vi nästan 120 000:- under den perioden! Jag antar att det blir snäppet mindre när vi byter men det borde inte göra nån större skillnad. Huu, det är verkligen ingen rolig matematik. Adjö shopping, spontana restaurangbesök och drinkar efter jobbet! Man kanske kan söka nåt stipendium, typ shopping-för-desperata-föräldrar-stipendiet?
Tack och lov att man levt på studiemedel ett par år och vet att det går att få pengarna att räcka även när det är tufft. Och förhoppningsvis är det väl värt lite slantar att få vara delaktig i sitt barns uppväxt?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Tänk oxå på att efter 1 års ålder måste man ta ut någon sorts ersättning i 5 dagar.. så spara så mkt dagar du kan innan 1 års ålder.
Jag började med 3-4 dagar i veckan (1 månad tog jag ut 7 dagar), sen efter 1 års ålder så tog jag 1 dag semester i veckan.
Lycka till! Kram Lena

mama sa...

men om du ska vara hemma tio månader så räcker ju dina dagar att köra 5 dagars veckor, mina räkte precis ett år med 4 dagarsveckor, ja å sen när det är Joels tur så kanske ni behöver köra 7 dagars veckor... sen kan jag avslöja att man får inget pris (kanske magsår och skiljsmässa) om man försöker ha barnen hemma så länge som möjligt, dagis får man ju från 1 år och vissa barn behöver det... för att inte tala om deras föräldrar ;-)

Helene sa...

Alltså det här med förldrapenning är ju en DJUNGEL! Måste man ta ut fler dagar efter 1 år, får man spöstraff på torget annars eller snor dom de dagar man har sparat?

Anonym sa...

Hej igen!
Din SGI sänks om du inte tar ut 5 ersättningstillfällen efter 1 år, mig ringde dom typ 3 ggr i veckan ett tag.
Sen får man ju spara dagarna tills "ungen" fyller 8 år.

Jag har märkt att de dagarna skulle behövt nu till jul... man kan ta ut 6 dagar och få 18 dagars ledighet.
Men nu är mina dagar slut..*snyft* och på det viset ångrar jag att jag var hemma så länge.

Tänker ni skaffa 2 täta barn så får ju bara den äldsta gå på dagis 15 timmar i veckan, men då har man ju bara dagar för den "nya bebisen" så då kan ju du ta för den nya men då kan Joel inte ta föräldraledigt på "den första" för då har ni inga dagar kvar...
Förstår du??

Jag och Örjan har inte fått magsår eller tänker ta ut skiljmässa! För att jag varit hemma länge, tiden är ju så kort när de är små...

Men JAG skulle aldrig sätta mina barn på dagis före 1,6 års ålder.
Jag vill att "ungen" ska kunna gå och ev kunna kommunicera lite.

Det löser sig efter ett tag,det är inte så svårt som man tror.. det där med föräldrapenning och så..

Det här blev en novell... men du Helene gillar väl läsa sånt?? hehe

Kram kram

Helene sa...

Ahaaa, men om man byter vid 1 år så den andra är hemma, påverkas SGI då? Vi får nog boka in oss på en sån där föräldraförsäkringsinfo som dom har på FK om vi ska få grepp om allt det här, det är ju hur mycket som helst att hålla reda på!
Enda ljuspunkten so far är att Joel börjar halv nio på dagarna, så vi behöver inte lämna så tidigt. Själv får jag nog fundera på att byta till ett närmare kontor, jag tror inte 2,5 timmes pendling om dagen går så bra ihop med dagishämtning.

Anonym sa...

Hej! Din SGI ändras ju inte eftersom du jobbar ju då, eftersom Joel ska vara hemma efter 1 år.

Jag och Örjan gick en sån där kurs.. det var bara SKIT.. bortkastad tid, vi lärde oss mer genom vänner som har barn och att läsa på www.forsakringskassan.se

Jo.. de är skönt att han börjar jobba så sent, men då ska det ju passa med dagistiderna oxå, typ frukost, lunch, mellisar, sovning mm.
Vi lämnar Saga kl 07:00 för att det är frukost på dagis kl 07:30, så hon inte missar den viktiga sociala träningen...

Det är så mkt att tänka på när man får barn, som man inte ägnat en enda tanke på förr, men när man kommit in i det så bara flyter det på.

Lycka till!
kramar Lena

Semester & Mat sa...

Man ska se det som en förmån att kunna vara hemma så pass länge som man kan här i Sveige, inte att man förlorar pengar ;) För man får så mycket annat :)
Det finns nog inte något "rätt eller fel" när det gäller hur länge man är hemma, vem som är hemma, hur många dagar i veckan man väljer att ta ut och så vidare 10rader till säkert...
För alla familjer är olika. Det som känns helt rätt för en familj kan kännas helt fel för en annan familj.
Barn är olika de med. Vissa kräver mer och vissa är lugnare. De som kräver mer blir ju mer aktiverad på dagis än vad de kan bli hemma. Så jag tycker inte att man ska ha dåligt samvete om man skolar in redan när de fyllt ett, beror ju helt och hållet på hur långa dagar man planerar för barnet på dagis och det beror ju på hur föräldrarna jobbar.
Det blir nog bra det ni bestämmer er för att göra :)