torsdag 23 april 2009

Kusinbesök

Två veckor gamla kusin Mathilde kom och hälsade på igår. Hon hade vuxit till 51 cm och 3,7 kg, och borde således vara precis lika stor som Arvid var när vi lämnade BB. Men jag kan inte tänka mig att den här ungen nånsin varit så himla liten! Hon såg ju ut som en fågelunge bredvid sin en månad äldre kusin. Fast man inser hur skönt det är att ha en lite större bebis, som kan underhålla sig själv, som somnar på egen hand och som inte skriker så fort man inte håller i honom. Då förstår man att utvecklingen går framåt och att vardagen bara kan bli bättre (i alla fall fram till sisådär 10 månader när de börjar kunna ta sig runt i lägenheten på egen hand...).
Skönt ändå att det gick bra att bjuda hem gäster på middag, vi har inte vågat oss på det tidigare med tanke på skrikande spädbarn och sömnbrist, men det gick ju galant. Och det berodde förmodligen på att det var barnafadern som stod för fiolerna och helstekte fläskfilé och lindade in med bacon och svängde ihop kroketter och svampsås medan jag nöjde mig med att gulla med bebisar och underhålla gästerna. Lite ansträngde jag mig dock; jag plockade fram en morotskaka ur frysen och svängde ihop lite glasyr lagom till kaffet. Det där rådet att använda dötiden under den sista segdragna graviditets-veckan till att baka och frysa in visade sig vara en god idé, för vem 17 hade haft lust att ställa sig och baka nu. När man kan använda tiden till så högprioriterade saker som att sitta på balkongen och dricka kaffe i vårsolen!

9 kommentarer:

mama sa...

låter mycket trevlig med balkong och vårsol, äntligen lyser den här uppe i norr oxå... å 10 månader... då skulle ni ju bytas av... lämpligt he he... nä det är en underbar ålder det oxå, som alla andra!

tusen tack för den söta bodyn!

jag antar att du har lite Gösta kläder och gå igenom då du kommer upp, men du får ändå ta en lov i Elvis gamla kläder oxå om du vill ...

Semester & Mat sa...

Ja vid tio månader då är det full fart ;)

Semester & Mat sa...

Glömde skriva att jag nästan vart lite avundsjuk på er middag igår, jämfört mer köttbullar här hemma...

Helene sa...

Jag tror vi sa 10 månader först, sen ändrade vi det till 11... Vi får väl se hur det blir, jag kanske bestämmer mig för att bli hemmafru och stanna hemma till 2011! ;)
Braaa att bodyn passade, det var så fin mörkrosa färg på den men det känns liksom inte riktigt lika snyggt på Arvid, konstigt nog.
Om det är nåt som Lucia inte vill ärva så lånar vi gärna så länge! :)

Helene sa...

Men hemmarullade köttbullar går ju verkligen inte av för hackor! *smask*

carolina sa...

haha 10 månader säger du ... här var det full rulle vid 7 då herr´n kröp överallt ;)

Semester & Mat sa...

Hemmarullade... Som att man hinner med så mycket förberedelser på en vardagsmiddag ;)
Du vet väl om dom där 1kg-förpackningarna ICA säljer.

Helene sa...

Redan vid 7 månader?! Hm jag tror vi får göra en omprioritering av det här med föräldradagarna, jag hade ju tänkt ta de lugna perioderna och lämna över lagom till det jobbiga börjar...

Helene sa...

Med tanke på din händiga karl så antog jag ju att ni enbart förtärde hemmarullade bullar med hemlagad lingonsylt ;-)