onsdag 8 april 2009

Att sova eller inte sova

Barbaskön skrev tidigare ett inlägg om sömnproblem, om hur jobbigt det är att inte kunna somna om ifall man vaknar mitt i natten. Jag försökte komma på smarta tips som att vädra sovrummet, inte dricka koffein innan läggdags etc. Sen fastnade jag själv i vakenhetsträsket och insåg att inga gamla råd fungerar när man väl stressat upp sig som mest över att inte kunna sova. Att sova har annars aldrig varit nåt större problem för mig, och med tanke på de få timmar man får sova nu borde jag ju somna som en klubbad säl så fort tillfälle ges. Men istället ligger jag och funderar, filosoferar, lyssnar efter minsta lilla pip från sängen bredvid och känner efter ifall jag inte är lite hungrig-törstig-kissnödig ändå. Jag har mörklagt, vädrat, provat rogivande téer och öronproppar och läst till ögonen trillar igen av utmattning. Men så fort jag släcker lampan är det kört, hjärnan inser att det snart är dags för nästa matskift, och sen är jag klarvaken igen. Och eftersom alla goda råd sägs vara så dyra kan jag väl efterlysa några gratis här?

2 kommentarer:

Semester & Mat sa...

Kan nog inte ge några kloka råd. Kan ju inte ens komma på hur jag ska hjälpa mig själv...

Lena Ö sa...

Det enda jag kan säga är att det blir bättre med tiden..