tisdag 31 mars 2009

Tidstjuven

Jag börjar förstå hur det kommer sig att jag bara blir tröttare och tröttare, trots att jag borde börja bli van vid de nya sovrutinerna nu. Ända sedan barnmorskan på BB sa att spädbarn ska äta minst var tredje timme har vi kört på det, antingen vaknar bebisen av sig själv och kräver käk eller så vaknar jag och drar igång ett blöjbyte och efter det är det bara mat som gäller. Men nu börjar jag inse att den listige rackaren fuskar; han tjyvar minst en kvart vid varje tillfälle! Käkar han kl 24 så vaknar han följdaktligen inte kl 03 som man skulle kunna tro, istället börjar han tigga käk redan vid 02.30-02.45. Rena rama tidsboven alltså! Inte undra på att ordet "utvilad" känns mer och mer som en utopi.
I natt inträffade dock miraklet; efter en heldags vakenhet sov raringen 6 timmar i sträck! *hallelujah* Synd bara att hans föräldrar fastnade med fingrarna i godispåsen framför "Ballar av stål" och inte kom i säng förrän två timmar senare, men fyra timmars sammanhängande sömn är inte heller fy skam. Tvärtom, jag känner mig redan som en ny människa! ;-)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det kommer att bli bättre, ju större han blir.
...förhoppningsvis... ;)
Behovet av att äta på nätterna försvinner, ev med lite hjälp av uttröttade päron som till slut(med ev hjälp av hörselskydd) benhårt vägrar att ta upp honom.
Men tänk vilka annorlunda krav på livet du har nu, jämfört med i t ex februari! *fniss*
Nanne

Anonym sa...

kusin G slutade nattäta för en dryg vecka sedan...hans nattsömn har blivit mycket bättre och min med. det är lurigt med sovandet, men allt går i perioder. G har varierat sitt första år med att sova natt igenom till att vakna varannan timma. Just nu fungerar det faktiskt bra, men man ska väl inte ropa hej...

hälsningar Hanna

Helene sa...

SKönt att det finns hopp om förbättring så småningom. Och vadå, har det nånsin funnits ett liv innan detta?? Det måste jag ha förträngt! ;-)

Hoppas det fortsätter funka bra för G, han blir ju stora killen om bara 1 vecka. :)